mandag 7. juni 2010

Sriftlig presentasjon

Mor og datter på 40 og 16 år har nettopp kjøpt seg ny leilighet. Leiligheten ligger i et etablert boligområde, med flere nært liggende blokker. Blokkene er ny restaurert utvendig og har fått nye innbygde balkonger. Det er vinduer mot vest, men også gode lysforhold fra øst via åpen løsning kjøkken/stue. Det er store vinduer med god utsikt mot andre blokker og grøntarealet, men ingen innsyn. Veggene er av betong, noen lettvegger av gips som er malt i en lys beige farge. Taket er opprinnelig betong, men er nedsunket med gips som det har blitt instalert downlights i. Gulvet er gammel parkett som familien ønsker og bytte ut.

Stua skal være hjemmekorslig med lyse farger måde på vegger og møbler. Det skal være plass til tv titting, avslapping, lesing og vener på besøk. Det er ikke noe stortbehov for spiseplass siden det er en stor spiseplass på motsatt side av kjøkkenet.

Familien ønsker at stua skal innredes med en stor deilig sofa med sjeselong for å få en fin plass til venner, avslapping og lesing. Det er også behov for oppbevaring av sevise, glass og andre oppbevarings ting. Det er radiatorer under stue vinduene, så det er ikke behov for mer varme.

Stuen skal være et hyggelig samlingssted, men også praktisk og funksjonell. Jeg har valgt møbler med nøytrale farger og duse farger på veggene. Det har jeg valgt for at man heller kan bruke litt mer farger på puter, stearinlys og andre pyntegjenstander. Siden det er innebygd balkong utenfor vinduene er det ikke behov for sol skjerming siden der er persinner i vinduene på balkongen. Det er også en kjøkkenøy mellom stua og kjøkkenet med barkrakker som man kan sitte og spise frokost ved.

Møblene jeg har valgt er slitte sterke møbler. Sofaen har en deilig sjeselong en kan hvile beina på da en er sliten eller ønsker et godt sted å sitte og lese. På grund av sjeselongen gjør det at sofaen fr noen ekstra sitteplasser. I sofaen har jeg valgt en pute som er i flere gråtoner, som passer bra til sofaputene som følger med. Den kan også byttes ut til andre farger som for eksempel en blå pute.

Siden det er stor spiseplass på kjøkkenet kan en når det er gjester på besøk, la de voksene sitte lenge ved borde der mens ungdommen kan sitte litt uskinert i stua å prate og se tv.

Stua har fått moderne møbler. I tillegg til sofaen har jeg valgt en hvilestol med fåreskinn som er god og komfortabel å sitte og lese i, men er også moderne og kule å se på i forhold til at det også bor ungdom i leiligheten. Til stolen valgte jeg en pute i ull av tibetansk sau. Jeg valgte et trebord i heltre eik som er i en gråtone med glassplate som er lett og tørke av hvis en søler på det. Jeg har også brukt et hjørnebord i samme serie. oppå hjørnebordet har jeg plassert en lampe som matcher til.

Til oppbevaring har jeg valgt en skjenk og et vitrineskap i samme serie. Skjenken kan man både bruke til oppbevaring av play station, dvd og andre elektroniske aktiviteter, og man kan også oppbevare penere pyntegjenstander siden det er glass i skapdørene på skjenken. Oppå skjenken kan man plassere tv-en. vitrineskapet har jeg valgt for at man kan oppbevare servise, glass, etc.

Teppet under salongbordet matcher alle møblene i stua. Det kan være noe upraktisk siden det er hvit, men det er enkelt og rengjøre med vann, biotex og en klut. På veggene har jeg valgt og bruke engelbilder for og få frem harmonien i stua. Over sofaen har jeg hengt et bilde som er hvit med en grein og noen gule/beige blomster på. Det matcher veldig fint til alle møblene i stua. Jeg har også satt en glassvase med noen kvister i på salongbordet for og få frem litt natur og harmoni i rommet. Gardinene har jeg valgt brune for å ta opp fargene fra bordene.

Jeg syns møblene og fargene jeg har valgt passer fint til oss. Her kan vi begge trives. Det solide og moderne bruks møblene. Det lyse parkett gulvet og veggmaterialene som går i fargene blå S2013-R90B og beige S0502Y gjør at rommet blir lyst og harmonisk. det gir en god romfølelse.

Jeg syns jeg har greid å innrede en stue som det er godt og være i for familien. Rommet er lyst og luftig. Det er praktisk for besøk, avslapping, lesing og hygge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar